Selecteer een pagina

Snel geïrriteerd? Vaak boos? Of is jouw standaard houding eigenlijk al die van een bozig bijtje? Ben je nu al geïrriteerd omdat ik bozig in plaats van bezig bijtje schrijf? Lees dan vooral verder, wie weet steek je er nog iets van op 🙂

Onlangs vroeg iemand me om iets te schrijven over boosheid. Ik zal niet verder uitwijken over het verhaal achter die vraag, maar ik vond het wel een goed onderwerp om mee aan de slag te gaan.

Laat ik vooropstellen dat af en toe boos zijn heel normaal is. Het is een heel normale emotie die gevoeld en geuit mag worden en die zelfs een functie heeft. Het is namelijk de kracht achter het bewaken van jouw grenzen en brengt onderscheid aan tussen wat voor jou fijn of niet fijn voelt. Wil dit nu zeggen dat jij maar gewoon los kunt gaan en al jouw woede te pas en te onpas met boze woorden, geschreeuw, agressiviteit en stoom uit de oren kunt uiten? Nee. Er zit nog altijd een verschil tussen terechte en onterechte boosheid. Daarnaast komt boosheid ergens vandaan en die onderliggende emotie is zeker de moeite waard om te onderzoeken.

Voel je je onrechtvaardig behandeld, dan is boosheid vaak een teken van waar jij de grens trekt. Maar soms word je ook boos, omdat je de illusie hebt ergens recht op te hebben en dat iedereen daar dan maar aan mee moet werken. Of misschien kom je in een situatie waarin dingen gezegd worden waarvan je eigenlijk wel weet dat er een kern van waarheid in zit, maar wil je dat niet toegeven. Of misschien heb je te kampen met onverwerkte gebeurtenissen en uit zich dat in een continue staat van boosheid. En soms ben je ook gewoon boos op jezelf, omdat je boos bent of omdat je je iets aantrekt van iets waar je je niets van aan wil trekken of omdat je jouw boosheid niet durft te uiten en dat voelt dan weer rot en machteloos en zo blijven we lekker in een cirkeltje gaan.

Zoek de bron van jouw boosheid, irritatie of frustratie, er is namelijk een aanleiding voor. Het komt zelden doordat iemand iets zegt of doet wat, of op een manier die, jou niet aanstaat, doorgaans heeft het een dieper liggend iets.

Boosheid is vaak een uiting van angst en onzekerheid, maar ook schaamte en verdriet en een gevoel van onmacht kunnen aan boosheid ten grondslag liggen. Boosheid kan dan een gevoel van controle geven, omdat het de andere gevoelens wegstopt. Boosheid is een rotgevoel en vaak nog lastig om te uiten ook, omdat het lang niet altijd gewaardeerd wordt. Echter niets met jouw boosheid doen, is ook niet verstandig, want juist die boosheid kan je heel veel verder helpen. Boosheid opkroppen, maakt niet dat het ook weggaat en je houdt er eigenlijk alleen maar een heel onprettig gevoel aan over. Daarnaast, zoals gezegd, heeft boosheid ook een positieve signaalfunctie. Het geeft jouw grenzen aan en door het te uiten, kun je daarmee voorkomen dat er misbruik van je gemaakt wordt. Want wanneer jij jouw grenzen nooit aangeeft, kan alles toch?! Boosheid uiten, mag dus zeker, maar doe dat dan wel op een fijne manier.

Boosheid uiten op een fijne manier? Tuurlijk, El! Euh, ja, toch wel, op een fijne manier.

Stel je eens voor…..je bent in discussie met jouw partner (om even een voorbeeld te geven) en doordat je wellicht al wat onzeker bent of je bent bijvoorbeeld angstig om door het uiten van jouw boosheid afgewezen te worden, kan het zo zijn dat jij in alle heftigheid reageert en van je afschopt en alles bij de ander neerlegt. Maar eigenlijk ben je vooral boos op jezelf over de manier waarop je reageert alleen heb je dat in al jouw emoties niet door en zo gaat het van kwaad tot erger en worden er over en weer dingen gezegd waar later spijt van is.

Zou het niet veel fijner zijn om even een stapje terug te doen en eerst jouw eigen gevoel te onderzoeken. Waar komt jouw boosheid nou eigenlijk écht vandaan?

Boosheid kun je fysiek aan voelen komen. Jouw hartslag gaat omhoog, je krijgt een warm en misschien wel rood hoofd, er kunnen tranen opkomen, zweethandjes, trillen, noem maar op. Wanneer je dit voelt aankomen, sla die (zweet)handjes bijeen, geef aan dat het beter is om nu niet verder te converseren, maar dat het beter is om dat te doen wanneer de gemoederen wat bedaard zijn. Gebruik die tijd niet alleen om te onderzoeken waar jouw boosheid vandaan komt (angst, onzekerheid), maar gebruik die tijd ook om de ander te begrijpen. Verplaats je eens in de ander, want je zult zien dat jouw boosheid dan al wat zakt. Wat eerst irrationeel leek, kan ineens best logisch en begrijpelijk blijken.

Vraag je verder af hoe je het liefst zou wíllen reageren en wat je eigenlijk met jouw reactie wil bereiken.

Wanneer je hierover na hebt gedacht en je voelt je rustig genoeg om het gesprek te hervatten, doe dat dan en spreek jouw behoeften en gevoelens uit. Hou daarbij ook rekening met de ander. Jij wil graag dat er rekening met jou en jouw gevoelens wordt gehouden, breng dan ook het respect op om dat bij een ander net zo te doen.

En word je toch nog een beetje boos, helemaal prima, maar dan doe je dat in ieder geval wel heel bewust.

Vergeet vooral ook niet om het hele gebeuren nog eens te evalueren. Hoe voel je je over jouw aanpak en reactie? Kun je hier iets mee om te voorkomen dat het nog een keer uit de hand loopt met jouw boosheid?

En…..vergeef! Vergeven doe je niet voor een ander, dat doe je voor jezelf. Het betekent ook niet dat je bepaalde acties goedkeurt, vergeet of dat je iemand in je leven blijft houden of wat dan ook, maar wel dat jij jezelf de rust gunt die vergeving je brengt.

En nee, ik schrijf hier niet om jou relatieadvies te geven. Al mag een eventueel toekomstige partner zeker in zijn handjes klappen (yep, no shame, dat schrijf ik hier gewoon open en bloot), omdat ik inmiddels zoveel heb geleerd en kan toepassen en boosheid echt niet makkelijk meer op te wekken is bij me, ik vind mezelf nog altijd de laatste persoon die hier geschikt voor is en het is ook absoluut niet mijn doel. Het is een voorbeeld, maar dit alles is net zo goed toe te passen in algemene zin en in allerlei soorten relaties. Puur omdat boosheid vaak ontstaat uit conversaties met een ander, op relatiegebied, op vriendschapsgebied, op werkgebied, al is het in de supermarkt omdat jij vindt dat je recht hebt om voor te mogen gaan of recht hebt op dat laatste stuk komkommer in het schap, puur omdat je een rotdag hebt, je al 3 glazen uit je handen hebt laten kletteren, je een enorme zipper op je neus hebt en je haar niet goed zit.

Ik hoop je hiermee wél in te kunnen laten zien dat jouw boosheid ergens vandaan komt wat bij jouzelf zit en dat jij de enige bent die daar iets aan kunt veranderen. Het is het altijd waard om jouw eigen emoties goed te onderzoeken, zodat je er ook op een gedegen en bewuste manier iets mee kunt. Want eerlijk, zonder boosheid is het allemaal zoveel fijner 🙂

Liefs!