Selecteer een pagina

“Het enige constante in het leven, is verandering.” Je kent de uitdrukking vast wel. Dat dit zo is, wil natuurlijk niet zeggen dat verandering altijd makkelijk is. Verandering, en zeker onverwachte verandering, kan zorgen voor een stortvloed aan emoties. Angst, twijfel en allerlei andere, vaak negatieve, emoties.

In plaats van verlamd te raken of tegen de verandering in verzet te gaan, kan het ook anders. Mindfulness kan je helpen om verandering op een positieve manier te benaderen, met een open hart en een positieve mindset.

We willen graag dat dingen blijven zoals ze zijn, omdat het vertrouwd voelt en zekerheid biedt. We willen ons veilig en zeker voelen over de toekomst. Verandering kan daardoor aanvoelen als een ‘bedreiging’, echter zorgt angst ervoor dat jij door de remmingen die die angst met zich mee brengt, niet leeft in jouw volle potentieel.  

Hoe Mindfulness je daarbij kan helpen lees je in deze blog.

Rekening houden met en acceptatie van verandering
Verandering is onvermijdelijk en vechten tegen verandering is dus een gevecht wat je nooit gaat winnen en dat kost negatieve energie, heel veel negatieve energie.

Verandering lijkt onvoorspelbaar, echter is het juist een van de meest voorspelbare dingen in het leven. Aanvaard dus deze waarheid.

Jouw emoties en gedachten worden getriggerd door een breuk in jouw verwachtingspatroon…..je verwacht voor altijd bij elkaar te blijven, je verwacht ontslagen te worden, je verwacht moeder/vader te worden, je verwacht dat ziekte jou niet overkomt, etc. Wanneer je rekening houdt met verandering en accepteert dat verandering plaats kan vinden, kun jij makkelijker met verandering omgaan.

Word je bewust van jouw gedachten en gevoelens voor en rondom verandering
Of een verandering ‘goed’ of ‘slecht’ is, hangt allemaal af van hoe jij ermee omgaat, van hoe jouw waarneming ervan is. Ga eens bij jezelf na hoe jij reageert op verandering. Jouw reactie op verandering begint met een hele reeks aan gedachten en de daarbij komende emoties en gevoelens, welke weer zorgen voor een automatische reactie. Wanneer jij je niet bewust bent van jouw gedachten, kun je jouw reactie ook niet veranderen.

Je bent niet jouw gedachten, je bent slechts de waarnemer van jouw gedachten. Wanneer jij je bewust bent van jouw gedachten, emoties en gedrag, kun jij bewust kiezen hoe jij met verandering omgaat.

Ben je boos, verdrietig, enthousiast, blij, zenuwachtig, onzeker? Weet je niet zeker hoe je zal reageren bij verandering? Schrijf eens voor jezelf op wat jouw gedachten betreffende een verandering zijn. Wat gaat er door je hoofd? Hoe voel jij je bij de betreffende verandering?

Dingen uitschrijven is een prachtige tool om meer bewust van jouw gedachten en gevoelens te worden en kunnen je helpen om anders op verandering te reageren. Je kunt daarmee ook goed onderzoeken of de gedachten die je hebt wel echt waar zijn.

Niet alles wat je denkt, is waar. Stel jezelf bij iedere gedachte die je opgeschreven hebt de vraag of het wel echt waar is en of je ook echt heel zeker kunt weten dat het waar is. Wanneer je kijkt naar hoe jij je voelt bij de verandering, kun je ook kijken naar hoe je je voelt bij bepaalde gedachten die je hebt en hoe het zou zijn om bepaalde gedachten niet te hebben.

Schrijf de effecten van verandering voor jezelf op, zowel positief als negatief
Wat is het precies dat verandert voor je? Zijn er aanpassingen nodig voor je? Zit er een tijdslimiet aan? Je kunt beginnen met de voor jou negatieve gevolgen, zodat je daarna kunt kijken naar de positieve gevolgen. Bij verandering komt ook gelegenheid, dus bekijk alles vanuit verschillende oogpunten. Op die manier kan iets wat voor jou in eerste instantie een negatieve verandering lijkt, ineens een positieve verandering blijken.

Neem de tijd om alles te onderzoeken en de werkelijke waarden van de verandering en het realistische effect te zien in plaats van alleen de door angst of onzekerheid gedreven gedachten.

Pas je aan verandering aan
Verandering is makkelijker wanneer je je aanpast dan wanneer je ertegen vecht. Wanneer je vasthoudt aan negatieve gevolgen of bepaalde overtuigingen over jezelf, beperkt je jezelf en jouw potentiele groei.

Vraag jezelf eens af welke zelf beperkende overtuigingen je hebt en wat je zou kunnen doen om daarin flexiber en meer adaptief te worden.

Beslis bewust over hoe nu verder
Neem kleine stapjes en neem ze bewust. Een verandering kan nog zo groot zijn, er zijn niet altijd enorme stappen nodig om te komen waar je naartoe wil na de verandering. Kleine stapjes zijn ook stapjes en juist die kleine en bewuste stapjes zijn nodig om bij het uiteindelijke doel te komen.

Mediteer!
Meditatie kan je niet alleen helpen om je bewust te worden van jouw gedachten en emoties rondom de verandering, het kan je ook helpen met het aanvaarden van de verandering. Om alle voorgaande stappen te doorlopen, kan meditatie een goede begintool zijn om die bewustheid te creëren. Neem de tijd en rust om te mediteren en om op die manier te zien en te voelen zonder een oordeel aan alle gedachten en emoties te geven en jouw reactie op verandering duidelijk te krijgen. 

Ga jij jouw manier van omgaan met verandering hiermee veranderen?

Liefs!!